RENUNGAN AKHIR PEKAN – NASIHAT LUKMAN AL-HAKIM KEPADA ANAKNYA

RENUNGAN AKHIR PEKAN
Sabtu, 3 Maret 2018
PA sabilul huda jakal km 17 pakem sleman DIY‎

NASIHAT LUKMAN AL-HAKIM KEPADA ANAKNYA

“Wahai anakku ,
Apabila perutmu penuh dengan makanan (kenyang) maka akan matilah fikiran dan hikmah kebijaksanaanmu. Semua anggota badanmu akan menjadi malas untuk melakukan ibadah dan akan hilanglah kebersihan hati dan kehalusannya, di mana hati yang bersih itu hanya akan tercapai dengan kelazatan bermunajat (menghadap ALLAH) dan manfaat berxikir (ingat kepada ALLAH)”

“Wahai anakku ! Kalau sewaktu kecil engkau rajin belajar dengan tekun menuntut ilmu sebanyak-banyaknya, maka apabila kamu dewasa kelak kamu akan memetik buahnya dan kamu akan menikmatinya”

“Wahai anakku ,
lebih senanglah engkau dalam rombongan ketika orang membawa jenazah, daripada dalam jamuan perkawinan dan pesta lainnya. Karena hal itu akan mengingatkan engkau pada kematian, memupus hawa nafsu yang berlebihan dan bersegera dalam ketaatan.

“Wahai anakku ,
aku sudah memikul batu-batu yang besar, aku juga sudah mengangkat besi-besi berat. Tetapi aku tidak pernah merasakan sesuatu yang lebih berat daripada tangan yang buruk perangainya”

“Wahai anakku ,
Aku sudah merasakan segala benda-benda yang pahit, tetapi aku belum pernah merasakan sesuatu yang lebih pahit dari kemiskinan dan kehinaan”

“Wahai anakku ,
Aku sudah pernah mengalami penderitaan dan bermacam-macam kesusahan dan kepayahan, tetapi aku belum pernah mengalami penderitaan yang lebih susah dan lebih payah dari menanggung hutang”

“Wahai anakku ,
Ingatlah kepada ALLAH Subhana wa Ta’ala , Lupakanlah budi baikmu terhadap orang lain dan Lupakanlah semua kesalahan orang terhadap dirimu

“Wahai anakku,
Tuntutlah rezeki yang halal supaya kamu tidak menjadi fakir. Sesungguhnya tiadalah orang fakir itu melainkan tertimpa kepadanya tiga perkara, yaitu tipis keyakinannya (iman) tentang agamanya, lemah akalnya (mudah tertipu dan di perdayai orang) dan hilang kemuliaan hatinya (kepribadiannya), dan lebih celaka lagi daripada tiga perkara itu ialah orang-orang yang suka merendah-rendahkan dan meringan-ringankannya”

Hai anakku ,
Ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak manusia yang karam ke dalamnya. Bila engkau ingin selamat, agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan SAMPAN yang bernama TAKWA, ISInya ialah IMAN dan LAYARnya adalah TAWAKKAL kepada ALLAH.‎

Sesunggunya orang-orang yang sentiasa menyediakan dirinya untuk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan dari ALLAH. Orang yang insaf dan sedar setalah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasa menerima kemuliaan dari ALLAH juga.

NB
Web : www.sabilulhuda.org
Cp 081328002838

Indahnya berbagi dg anak2 yatim, piatu, terlantar dan dhuafa, smg Alloh juga membagi2 KEINDAHAN NYA u kita semua dg RAHMAT dan RAHIM NYA